Khamis, Januari 17, 2008

Hanscorp: Great Memories Last A Lifetime

Siapa Hanscorp: KLIK SINI!

Hari ini masuk 5 hari aku kerja di Kashmir Restaurant. Dan ini masuk 5 jam aku berdiri saja belakang kaunter. Sebab apa? Sebab tak ada pelanggan. Aku pun tak pasti macam mana 'market bisnes' dia. Kalau ikut pengalaman aku kerja dulu (habis SPM aku pernah kerja di salah satu 'fast food' terkenal di Malaysia), sakit juga kalau keadaan berterusan macam ini.

Setahu aku, kalau restoran ke, fast food ke mesti ada 'target sale' mereka. Macam dulu masa di MB (fast food), hari biasa kalau pendapatan kasar dalam Rm 1000 kira sakit juga nak balik modal. Hari minggu pula kena dalam RM 4000-RM6000, itu baru nak 'break even', belum kira untung lagi. Tapi dalam bisnes di sini aku kurang pasti. tapi benda ini yang menarik perhatian aku dan aku akan cuba belajar selok belok 'market' mereka.

Entahlah, kadang-kadang rasa pelik juga, dah dekat 6 petang, adalah dalam 4 orang datang. Itupun orang Korea. Datang minum kopi 2 gelas. itupun masa bayar komplain apa pasal kena tax 10%. Nama pun bisnes, kalau tak nak bayar tax, minum kopi di rumah. Murah pun murah, sedap pula tu. D**n orang Korea!

Pasti pukul 2 petang ada 2 orang mamat Pakistan yang aku dah perasan muka yang beberapa kali datang makan. Chef kata itu orang kanan Bos, tak payah kena bayar. Aku jadi pelik. Kawan Bos makan 'free'. Kalau macam kawan lain datang dari jauh nak jumpa Boss, aku hidangkan teh ke bolehlah 'free'. Aku terdengar dia borak dalam telefon cakap tengah keluar makan tengahari. Makan tengahari di kedai kawan dan ia adalah "Free Of Charge".

Its just seems not right for me...Coz business is business. Friends is Friends...


Kalau bisnes dengan kawan dah campur aduk, 'lingkup'lah bisnes. Mungkin ada orang tak setuju dengan aku...

But its true and its principle in business...


Tak percaya tanya Donald Trump ke Bill Gates ke, tak pun tanya kepada Roman Abromwich. Bayangkan kalau kawan Roman Abromwich ramai, lepas itu datang jumpa nak minta minyak bergelen-gelen. 'Free'...tak payah bayar. Tak yah kata Chelsea nak beli, Telekom Melaka FC pun tak mampu...

Satu benda yang aku belajar dari sini. Seronok kalau macam itu. Aku nak cari kawan yang ada restoran, fastfood. 'Lunch break' lepak makan dengan mereka di kedai mereka. Seronok makan 'free' hari-hari! Perut pun jadi makin besar. Cukup setahun dah boleh beli apartment mewah siap dengan BMW 3 Series, silap-silap haribulan...tapi apa nak buat macam mana. Kedai ini bukan kedai ayah aku, aku hanya berkerja makan gaji. Janji gaji aku jalan, kedai ini jangan lingkup sudah.

One more thing. I really want to learn something here especially in food business coz it really interesting...


Nak solat Maghrib kejap. Mana tahu malam ini ada orang datang makan (harap-harap tak ada...lepak sikit...(Ha-hA..gelak jahat))

P/S: Use free time wisely before its too late...

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mcm knal je gelak jahat...
hahhaa... dah pndy mencapap kat blog org ea? lalala....

adoi,dah lama x on9...

Tanpa Nama berkata...

biarlah dia...
jht betol mulut ko ckp dia mencapub

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...