Sabtu, Januari 19, 2008

2 Kali Terjaga...(Gelak Seorang Diri!)


Entah apa sebab hari Jumaat ini terbangun lambat, memang lambat.
Aku dengan Dause pergi solat Jumaat hari ini. Gerak dari bilik pukul 12.40 PM. Kalau diikutkan secara logiknya, pasti akan terlepas solat Jumaat. Silap-silap boleh solat Jumaat "4 rakaat". Faham-faham saja...

Habis solat. Makan nasi briyani. Aku tak suka makan briyani kalau ada hal nak buat petang nanti. Tapi kawan dah ajak banyak kali. Aku cuba gagahkan perut aku makan. sebab apa aku tak nak makan, sebab aku akan mengantuk...
kalau dah mengantuk...
nak tidur...
nak tidur kena ada selimut...
nak ada selimut kena balik rumah...
kalau dah ada dirumah...
dah tak ada harapan nak keluar...

Biasalah tu, kalau musim sejuk, memang senang nak lelap dimana-mana.
Dalam bas, dalam subway, dalam teksi, dalam...apa-apa lagi.
Aku sebenarnya nak cerita aku tidur dalam bas. Aku dah tergelak sorang diri bila kenang cerita ini.

Tengah syok tidur petang dalam bas, mengelamun sana-sini...
Aku tidur...dari stesen bas ke stesen bas lain.
Tiba-tiba......bunyi "PANG!"
Aku terjaga, aku ada sedikit gelabahlah. Ingat ada kemalangan terjadi keatas aku.
Itu pasal aku risau naik bas dan tertidur. Lagi satu boleh terlepas nak turun di mana...sambung pasal bunyi tadi.
"Huh!"...ada sedikit kekecewaan sebab tidur petang terganggu...
Nak tahu juga apa yang terjadi, orang Korea lain pun tergamam dengan kejadian itu...
Selidik punya selidik (macam lama pula nak selidik), rupa-rupanya plastik yang dijinjing Acap terjatuh. Tak tahulah apa isi dalam itu...
Aku rasa botol kicap dengan ayam Itaewon...
Siapa tak tahu ke'keras'an ayam Itaewon mesti anggap biasa cerita ini...
Sedikit bengang pun ada sebab bunyi itu...

Abaikan, sambung tidur balik...
Pening-pening tengok sekeliling, aku dah berada dalam alam lain...
Zzzz...zzzz...zzzz

"PANG!"

Sekali lagi terjatuh, Acap tertidur dengan bungkusan jatuh ke bawah. Orang Korea sekali lagi terkejut sebab kejadian itu...aku tersenyum...nak gelak besar pun ada.
Sampai stesen selepas Sindorim, aku buat buku dengan Acap dan Shi. Dalam perjalanan menuju ke rumah ada orang jual Bung-O Pang (roti berisi kacang merah...hanya muncul dan dijual meluas ketika musim sejuk)...bungkus bawa balik...

Dah sampai rumah, aku makanlah sorang-sorang Bung-O Pang. Aku secara tak sengaja aku ketawa besar...Dause yang tengah main game terkejut tengok aku.
Aku gelak sebab pasal kejadian dalam bas tadi...

HAHA!!!

P.S: Jangan selalu gelak seorang diri...bahaya!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

lol..ngntuk arr lpas makn bufey kat mharaja..tido kat dlm bas dah ar best..

Tanpa Nama berkata...

haha..sbab kicap ko aku terbangun

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...