Ahad, Januari 20, 2008

Hadaplah Matahari


Pagi yang cerah...

Bukan ada niat nak ciplak tajuk lagu Hujan bertajuk Pagi Yang Gelap...
Cuma nak kongsi keindahan pagi aku hari ini...
Selalunya aku bercerita pengalaman aku selepas sehari...
Tapi kali ini baru selepas sejam...
Aku bukan selalu menjadi 'morning person', tapi hari ini entah angin mana menyuruh aku jangan sambung tidur balik...bangunlah!

Hadapilah matahari!

Tak ada sebab nak keluar pagi-pagi sejuk macam ini...
Aku ingat cuaca pagi sejuk...yelah, hari-hari aku kerja tak jumpa matahari...
Suhu bawah negatif 10, gelap...balik pun macam itu juga...
Hari ini bolehlah dengan tenang berjalan dibawah sinar matahari pagi...
Dan tak sejuk...tak sejuk!

Pergi Seven-Eleven beli kopi Espresso (jangan ingat mahal, rasa dia bukan macam Starbucks atau Coffee Beans)...
Ingat nak bayar bil 'handphone' aku..rupanya minah ini baru pertama kali kerja di Seven Eleven...selalu ada makcik jaga pagi-pagi macam ini...
Tak dapat lah bayar bil...

Balik rumah kejap, basuh selimut, kemaskan buku semester 2, susun balik barang dalam laci, lap meja, lipat baju...dah habis...
Layan kopi seorang diri...
Tiba-tiba dapat panggilan dari Kangnam Gas, ada orang nak periksa tahap keselamatan gas di rumah aku...bagus betul sistem diorang...

Baru pukul 10, nak buat apa? Kalau nak ajak orang lain pergi jalan-jalan...
Mesti tak bolehnya...semua dah jadi macam kelawar dah...
Macam lagu Neon oleh Hujan...

"...bergoncang dinding dengan muzik...
...pancar memancar arak berbau...
...asal mengamuk tekan-tekan...
...siang malam dah terbalik..."

Sebenarnya lagu tak ada kaitan, masa aku tengah taip cerita ini...
aku tengah layan lagu Hujan...

Sambung balik, rasa bosan, pergi GS Mart pula, bolehlah bayar bil...
Beli nasi berbalut kim (rumpai laut) berisi tuna...sekali lagi...
Air kopi berperisa Cappucino...

Lepak bilik kawan, tengok blog, abadikan pagi aku...
Sambil layan HUJAN...
Dengan lirik yang pelik-pelik, adunan muzik yang sempoi...
Aku dah habis karang cerita ini...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...