Rabu, Oktober 09, 2013

Kisah ejen insurans menghadapi kehilangan rakan.

Satu pagi semuanya berlalu seperti biasa. Kesibukan bandar kota, sesaknya jalan, dan kesejukan hening pagi. Normal. Tiada yang aneh. Pagi, menghirup secawan Nescafe dan masuk ke opis memulakan kerja.

Aku melihat Newsfeed di Facebook, ruang yang aku tahu dimana kawan aku masih berada. Sekurang-kurangnya tahulah mereka masih ada. Tapi hari itu, bukan satu yang biasa... ada seorang kawan aku sudah pergi meninggalkan dunia ini.

Aku duduk diam. Termenung. Menggosok kepala.

15 minit kemudian, panggilan telefon bertalu-talu masuk. Seorang rakan aku memberitahu perihal sebenar kejadian itu dan dimana jenazahnya sedang dimandikan. Hospital Sungai Buloh. Aku tangguhkan temujanji aku tengahari itu, terus gerak ke sana.

Sampai di sana, aku berlari terus ke kaunter dan menanyakan nama seorang lelaki:

"Puan, boleh saya tahu patient nama Hafiz Adam kat mana?"
"Dik ambil slip ini, rasanya bahagian kecemasan."

Aku pergi ke bahagian kecemasan - tiada.

Dalam kepala aku terfikir satu tempat - bilik memandikan jenazah.












Jenazah dikebumikan di Negeri Sembilan.












Semua rakan-rakan yang mengenali arwah bertanya; bagaimana dia sakit, dah berapa lama dia sakit, sejak bila dia sakit. Ada yang menghitung hari sudah berapa lama tak berjumpa dengan arwah. Mula-mula aku jadi ejen insurans, aku jarang buka mulut yang mengatakan aku ejen insurans. Aku beritahu bila ada yang bertanya.

Ada seorang rakan bertanya, "Wei arwah tak ambil insurans ke dulu?"

Diam. Sumpah, aku diam. Aku tak bercakap apa-apa.

Sehinggalah ada orang menyampuk, "Ada kot."






Masa itu, aku menyimpan satu cerita.

6 bulan lalu, aku pernah bercerita dengan arwah pasal insurans.
Aku rasa bersalah, sebab aku tak cerita bersungguh-sungguh kepentingan insurans.

Tanggungjawab aku, hanyalah menyampaikan cerita.

Pilihan Ya atau Tidak, itu kuasa Allah.
Sentiasa berdoa, manusia yang aku jumpa sejak aku menjadi ejen insurans akan terbuka hati. Bukan dengan aku, tapi dengan orang lain.

Kebosanan mencipta kelainan.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...