Sabtu, Mei 25, 2013

Potensi untuk impian dan harapan.

Tajuk, macam kupasan lagi dari yang semalam (?).

Aku berjumpa ramai manusia, dan aku suka bertanya dari memberitahu. Sebab itu, bila habis satu proses perbualan panjang - orang tak mengenali aku, nama mungkin sudah dilupai. Aku suka bertanya dan mendengar.

Ada juga insan yang bertanya - "Berapa umur dik?"

"Saya berumur 26 tahun je kak."

"Muda lagi dik."




Muda. Energi. Apa lagi takrifan manusia mengenai zaman muda. Dulu bila aku kecil, orang muda adalah golongan yang bahaya, gelabah, tak tentu hala. Dan apa yang faham, apa yang kau bentuk, bina, apa yang sedang lakukan adalah membentuk apa yang berlaku bila habisnya umur 20-an.

Jikalau ketika muda, insan yang malas - jadi malaslah bila berumur 30-an.

Baru aku faham kenapa zaman muda adalah zaman emas.

Sebab apa yang aku lalui adalah tempoh yang sangat berharga. Aku berharap, pada harapan yang tinggi. Impian setinggi langit. Jikalau impian/harapan itu tidak di penuhi, perasaan sakit akan menyelubungi. Dari situ, bukan kegagalan. Tapi tempoh pembelajaran.

Tak semua harapan ketika muda boleh dipenuhi. Mencuba adalah sesuatu yang perlu. Tak salah untuk mencuba, cuma berhati-hati ketika mencuba.

Mempunyai harapan atau impian yang tinggi, kita tak perlu membayar sesen pun. Hati ini, yang menetapkan apa yang kita harap atau impi.

Tak salah ntuk berharap/berimpian tinggi.

Kita tidak akan jatuh hina untuk berimpian tinggi.

Itulah orang muda mampu ada - potensi.

Potensi untuk berharapan/berimpian tinggi.




Kebosanan mencipta kelainan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...