Rabu, Mei 01, 2013

Berdiri di kaki sendiri, jalan di jalan sendiri.

"Aku cemburu kat kau."
"Apa pasal?"
"Kau boleh buat decision berhenti makan gaji pada umur belum cecah 30."
"Kau pun boleh. Aku yakin kau boleh. Cuma kau je tak yakin dengan diri sendiri."


Apabila kita bersembang sahabat yang mempunyai idea kehidupan yang sama, memang seronok. Sejam pun tak cukup, sehari pun rasanya belum tentu habis.

Memang aku mempunyai rekod kerja yang bagus. Dalam masa tak sampai 2 tahun aku dah pegang gelaran, 'Senior Engineer'. Aku ada tenaga kerja 200 orang yang boleh ikut projek aku, pada umur seawal 25 tahun. Proses penjimatan sehingga RM 7 juta setahun.

Kemudian, aku berhenti.

Kawan-kawan aku terkejut. Kebanyakan ajak keluar minum, nak tanya kenapa aku begitu cepat, bagaimana aku buat, betulkah keputusan aku, apa keyakinan aku - seribu satu persoalan. Aku lompat ke dunia yang penuh ketidakpastian.

Aku berdiri dikaki sendiri? Ya.
Aku ikut jalan aku sendiri? Ya.

Cuma, aku tidak keseorangan.

Jalan aku pilih, penat, panas, penuh cabaran, ada makian, ada tekanan.

Tapi....

Aku masih ada Tuhan, aku masih ada rakan-rakan yang membantu, ada mentor sendiri.








Hidup sebagai seorang bujang, bukanlah kita tak hensem atau tak romantik untuk berkasih sayang. Cuma kita diberi peluang yang lebih untuk jadi insan yang lebih baik dari masa silam.

Kebosanan mencipta kelainan.

1 ulasan:

ermafatiha berkata...

Sedap baca blog ni bro. Since 2008 jadi blogger, tak pernah baca blog sempoi and simple mcm ni. U go bro!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...