Rabu, April 13, 2011

Sepetang bersama Bob Lokman.

Ini cerita bukan omongan kosong. Memang benar terjadi - 12hb April 2011.

Semalam memang ada sesi ceramah untuk pekerja-pekerja di surau pekerja. Kebetulan hari ini ada ceramah Bob Lokman petang itu. Ramai la berasak-asak nak masuk surau itu, bukannya besar tapi majlis ilmu berebut-rebut itu suatu yang baik.

Plan aku, nak siapkan kerja dulu nak masuk lewat sikit, sekurang-kurangnya dapat sedikit dari kosong. Niat aku dah macam itu - nak dengar sikit je, nak dengar cerita Bob Lokman berubah. Dari seorang artis kepada pendakwah. Nak tahu juga bagaimana kisahnya.

Tapi...kebetulan.

Aku memang masuk lambat. Memang dah tak ada ruang nak mencelah. Paling lawa masa itu duduk celah pintu, memang sempit baiknya. Ada lah orang melambai-lambai dari belakang. Aku pun gerak lah...

Memang ada ruang kosong kecil, dah masuk ruang solat untuk muslimat. Dah bersungguh orang itu panggil, siap alihkan reel langsir bagai. Duduk aku sejam sampai habis ceramah itu. Bila dah nak habis itu, niat aku memang nak cepat keluar, nak check-out, nak makan sebab lapar. Tengahari aku makan ciput je. Masa nak keluar itu dalam keadaan beramai-ramai, Bob Lokman terpacak depan aku menghulur tangan dan bersalam. Aku hulur la tangan macam biasa. Dalam hati, "Pergh, salam dengan Bob Lokman beb!".

Baru je nak melangkah keluar, ada fotografer mana suruh masuk sekali sebab ramai dah keluar kang nanti gambar tak ada orang tak bagus la. Ada la sesi fotografi bersama Bob Lokman. Posisi aku adalah sebelah kiri Bob Lokman. Ini aku tak tipu. Fotografer kata nak upload dalam sistem kompeni, belum lagi barangkali.

Aku keluar nak gi makan...

Tiba-tiba ada rakan sekerja ajak makan, "Dib, makan dulu. Orang bagi."

Makanan orang bagi, siapa yang menolak memang rugi.

Masuk je ruang makan, makanan dah habis - yang ada sikit-sikit di meja lain. Ada seorang macam wakil surau suruh duduk situ. Aku duduk situ, ambil pinggan cedok bihun goreng. Depan aku ada kuih lapis dan popia goreng - terhidang. Rupanya itu tempat Bob Lokman, spesial.

Sedap-sedap tangan meraba, Bob Lokman duduk sebelah aku. Dalam hati, "Pergh, tadi salam sekarang duduk sebelah." Masa makan itu aku perlahan-lahan. Ikut rentak bicara Bob Lokman. Masa makan itu orang-orang surau semua duduk meja lain. Mereka nak tanya soalan pun, kena tonjol kepala ke depan melalui depan aku.

Waktu makan itu, Bob Lokman sambung sedikit ceramah dia tadi dan kisah kehidupan masa beliau menjadi artis.






Masa balik itu, aku memang merenung panjang. Kalau kita berniat baik, walaupun sedikitnya tercetusnya niat baik itu - ada sesuatu menanti didepan. Sepanjang waktu pulang itu, aku tak pasang radio memikirkan perkara ini.

Keesokkannya...

"Dib! Baiknya ko parking makan sebelah Bob Lokman. Pak imam pun dapat meja sebelah, kau tak pasal-pasal duduk sebelah. Gambar pun berdiri sebelah."

Aku tak minta terkinja-kinja pun nak bersalam, bergambar dan duduk semeja dengan Bob Lokman. Cuma aku ber'niat' baik petang itu.

Niat.


Kebosanan mencipta kelainan.

1 ulasan:

Nadia berkata...

btul tu~!!...kalo niat kite betul ..Allah tunjukkan kite jln paling mudah n senang..tanpa perlu susah2.~!!!

ako pnah mengalami nyer jugak...tp bkn ngan bob lokman la..~!!^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...