Ahad, Oktober 10, 2010

Cara menenangkan diri menghadapi peperiksaan.

"Woi, main bola je,"
"Rilek la, main je,"
"Kau ada soalan tahun lepas subjek Chassis tak?"
"Rilek dulu. Exam bila?"
"Exam lagi seminggu,"
"Agak la. Bila exam?"
"18hb kot,"
"Hari ini berapa hari bulan?"
"Erm. 5hb."
"####. Lagi seminggu!"


Beijing 2010 [41]

Selepas beberapa episod kehidupan fizikal dan sedikit 'kesakitan' mental, aku akan cuba jadi manusia nerd balik. Aku memang nerd, dan 'nerd is needed'.

Baru saja mula menekan 'panic buttton'.

Tadi, 4 minit lalu sedang membincangkan motto untuk semester ni.

"Hope for the best, prepare for the worse"


Cara tenangkan diri menghadapi peperiksaan adalah senang saja.

#. Jangan dengar apa orang kata di minit terakhir. Orang banyak cakap ketika ini, bagi aku adalah orang yang gelabah dan boleh buat orang nak tumbuk muka dia.
#. Jangan buat benda lain, macam makan ke, main game iPod ke. Pandang pensil je.
#. Berdoa banyak-banyak. Pra-tawakal selepas berusaha, walaupun peperiksaan adalah sebahagian usaha.
#. Jangan ingat nota-nota, fikir benda yang seronok. Aku suka fikirkan tentang padang rumput hijau.
#. Fikirkan benda yang patut dilakukan lepas exam, andaikata gagal: makan pizza.
#. Jangan minum air banyak-banyak. Mengelakkan momentum nak ambil exam, contoh tengah sedap-sedap susun bontot kat kerusi, rasa nak ke tandas.
#. Sebut "Aku boleh!" sebanyak 41 kali. Jangan kurang, ini adalah nak sedapkan hati je walaupun tak belajar bersungguh-sungguh.

Walaupun aku dah menjawab beratus-ratus kertas peperiksaan (adakah sudah lebih seribu?), perasaan nervous tu masih ada. Mungkin setiap kali exam, aku dibawah pengaruh kafein yang berlebihan?

PS: OK, aku nak tidur dulu. Baru balik meeting dengan profesor aku, pagi Sabtu. Dem.

Kebosanan mencipta kelainan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...