Khamis, Oktober 07, 2010

50 tahun lagi, aku mungkin menjadi epik dan klasik.

Aku pernah jadi seorang yang panas baran.

Pernah atuk aku geleng kepala tengok aku, pernah juga dihembus ketika tidur oleh nenek aku selepas membaca beberapa kalimah yang aku tak faham.


Jandi-eok.



Kehidupan asrama di sekolah agama, biasalah kena pergi surau sebelum Maghrib. Kalau dah masbuk tu, boleh kena denda 500 kali ketuk ketampi. Kena jadi bilal, kena jadi imam. Macam-macam kena buat, lagi-lagi kalau kau junior. Kalau kau tingkatan 1, alamat lagi teruklah.

Aku rasa 3 tahun di sekolah agama, cukup memberi kesan kat aku. Aku masih rindukan keadaan sebelum solat Maghrib disana, malam hujung minggu dan sebagainya.

Berkenaan dengan perangai panas baran aku tuh, ada satu hadis je menyebabkan aku dah hilang sifat marah tu.

Rasulullah bersabda, “Orang kuat itu bukanlah yang menang dalam gulat tetapi orang kuat adalah yang mampu menahan nafsu amarahnya.” (HR. Bukhari Muslim).


Hadis ini aku masih ingat, sebab masa itu aku yang sampaikan di depan lebih 300 pelajar ketika kuliah petang. Cuba jadi diri aku, cakap tak serupa bikin. Bacakan hadis dan pengertian dari ulama, tapi aku hanya membaca je...tak ke akan rasa, makan dalam.








Cuma aku nak pesan, jangan cakap serupa bikin.

Aku pun tak faham apa maksud "jangan cakap serupa bikin". Rasa ini paling sesuai untuk rujukan kehidupan yang bakal epik, dan dari klasik.

Aku tak mahu hidup lama-lama.

Kebosanan mencipta kelainan.

1 ulasan:

shiitake berkata...

bukan 'cakap tak serupa bikin' ke? ermm...lho bikin gue confuse..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...