Jumaat, Oktober 30, 2009

Tips jadi pengkomen pakaian wanita.

Biarlah.

Aku pun tak faham kenapa bila aku kecil-kecil aku disuruh bertindak menjadi dewasa sikit?

Tapi bila besar sikit, bila berperangai budak-budak dikatakan buang tebiat?


Mesin Tikam.
Orang tua bangsa Korea berumur 65 tahun pun ada main ni. So what?


Itu semua mainan masyarakat. Undang-undang yang tak nampak. Kita dihakimi berdasarkan apa yang kita pakai, apa yang kita bualkan, cara kita berkomunikasi dan komentar kita pada suatu perkara.

Yang tidak dewasa macam gini caranya. Pakai apa yang mereka mahu. Baju warna mencucuk mata (striking). Kasut yang tak kena pada satu majlis. Baju suka dilepaskan keluar. Yang orang kata dewasa begini pula. Pakai jam tangan yang kilat. Kasut tak mainlah pakai tali warna macam higlighter. Sentiasa kemas dan segak. Baju masuk dalam.

Aku pun tak tahu macam mana nak hakimi orang dari segi pemakaian. Kalau cantik, aku kata cantik. Tak sesuai memang aku kata tak sesuai. Kiranya senang gak nak dapat komen aku. Tapi aku masih cetek ilmu dalam bidang pemaikaian dan peragaan. Buat apa memakai kasut Converse Winter Edition 2009 tapi berpakaian kain pelekat dan memakai singlet putih PAGODA?

Tips bila perempuan tanya, "Baju ini ok tak?"

Bila perempuan tanya begitu, matematikal dia memang ingin membeli pakaian tersebut sebanyak 51 peratus.49 peratus selebihnya adalah konsiderasi dari pengkomen yang dibawa. Terdiri dari kawan lelaki (TTM)/ teman lelaki / bakal suami / suami itu sendiri. Mereka menanyakannya atas sebab mereka mahu keputusan yang dibuat adalah bersama. Kiranya memang mengambil berat pandangan orang yang bersama mereka ketika itu. Sebagai simbol penghargaan, 'Terima kasih kerana menemaniku ke tempat shopping'.

Kalau rasa sesuai baju itu, jangan hanya katakan "OK lah tu,". Bagilah kritikan seperti Tyra Bank atau macam dalam Project Runaway. Jangan jadi macam Simon Cowell sudah.

PS: Kau rasa aku dah dewasa? Aku rasa belum lagi.

Kebosanan mencipta kelainan.

3 ulasan:

jumari jipan berkata...

aku suka entri ni. Teringat kt awek lama. ~

Ries Lee berkata...

aku pun tak rase dewasa lagi...

MuniMuni berkata...

aku suka entry ni. ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...