Rabu, September 30, 2009

Idea untuk Cetusan?

Aku tengok memo aku...

Tulis, "Artikel Cetusan 2009". Sepatutnya aku dah siap untuk dibagi ke bahagian multimedia dan penerbitan PPMK. Mungkin tahun ini tak ada nama aku dalam majalah tersebut.

Kalau bernasib baik, dapat selit. Kalau tidak...aku baca sorang-sorang.

Aku ada 2 idea untuk menulis, tapi mungkin aku akan memilih satu untuk dihantar.

Idea Pertama

Berkenaan benda yang kita suka. Ada orang suka memancing, ada orang suka panjat pokok. Tapi, adat dunia. Kita bukan berfantasi, tapi kita di alam realiti. Apa yang kita hajati, belum tentu kita dapat jumpa walaupun sehingga akhir hayat. Pokok persoalan tema ini: Lebih kepada situasi seorang pelajar yang merungut kehidupan seharian. Mungkin aku, atau mungkin kawan aku, atau kita semua. Artikel ini mungkin menjadikan penulisan Danny Choo sebagai garis panduan tapi cuba disebatikan dengan kehidupan aku sebagai pelajar.

Idea Kedua

Aku cuba bawa topik asing untuk dikupaskan oleh seorang pelajar yang belum memiliki ijazah kejuruteraaan tentang perakaunan. Sejak aku bangku sekolah, aku sentiasa dikelilingi orang yang membenci apa itu akaun lebih-lebih lagi apabila ianya berkaitan debit dan kredit. Tapi mereka semua menyukai duit, apatah lagi duit itu dapat tanpa menitiskan peluh. Jalan cerita akan berkisarkan apa itu DEBIT dan apa itu KREDIT. Mudah. Tapi cuba diselami lebih dalam sampai aku tak faham dan mungkin akan banyak situasi aku menekan punat delete.


Ini pilihan untuk tahun ini.

Huwaa...kepada sesiapa yang ucap 'semoga cepat sembuh', aku hargai dengan terima kasih.

PS: Kepada Kalerfool Me, terima kasih menyenaraikan nama aku!

Kebosanan mencipta kelainan.

1 ulasan:

Judiene berkata...

ko keje ape bro?
aku nk taw gak
journalist kah??
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...