Jumaat, September 25, 2009

Bila jatuh sakit.

Aku dah lama tak makan antibiotik yang selalu diberikan oleh doktor bila kita demam, selsema dan sebagainya; sebab aku jarang sakit. Alhamdulillah. Tapi orang yang jarang demam ni bila sekali demam, adoi. Buat itu ini serba tak kena.

Bila demam ini, ada petunjuk dari Allah. Aku yakin kata-kata ini. Nenek saudara aku pesan begini:

"Hari-hari kita buat dosa. Dosa tangan, dosa mulut, dosa telinga. Banyak. Dosa ini bertimbun-timbun dan berkumpul-kumpul. Dosa ini ibarat susunan batu bata dari bumi ke langit. Kita istighfar, berdoa untuk kurangkan susunan batu bata ini. Tapi, bila nak mencecah langit, didatangkan kepada kita sakit. Sebab, manusia bila sakit baru nak ingat siapa pencipta-Nya"

Aku bukan nak bersyarah agama sebab aku masih belajar untuk menjadi muslim yang bukan pada nama. Sekadar renungan di kala Syawal ke 7.

Aku tengah berkelubung dalam selimut sambil menaip setiap patah perkataan. Memikirkan apa kesudahan entri ini...



Adakah dosa-dosa kita diampunkan pada Ramadhan yang lepas?

"Celakalah pada orang-orang yang tidak mendapat keampunan setelah berakhirnya Ramadhan" petikan khutbah raya di Kedutaan Malaysia oleh saudara Kamil Halim.

Kebosanan mencipta kelainan.

8 ulasan:

Izzuddin berkata...

huhuhuu
bykkan la mkn uabt yee
nway, where are u now?

k.A berkata...

moga cepat sembuh

dil_dania@yahoo.com berkata...

adib, jgn lupa mkn ubat.
smoga cpt sembuh:)

nizam baharin berkata...

adib bykkan berdoa biar cepat sembuh..aku pon naik insaflak baca entri kau ni.

DandelinoiD berkata...

Izzudin: kat mana lagi...korea le...

k,A: tima kasih...

dildania: hahahah...wokey

nizam: huhu...raya2 ni leh insaf gak...

ayien.. berkata...

i agree..
kita manusia memang banyak dosa..
secara sedar ataupon tak..
huhuhuuhu.. so bykkan la beribadah

btw..
dr kat sini ckp jgn amal sgt makan
atibiotik slalu..
nanti badan immuned ngan antibiotik..
susah jugak..(dr ckap ek, bukan ayien.. ha ha)
so, makan la paracetamol kalo demam.. huhu

DandelinoiD berkata...

owh ye ke...
paracetamol tu yg ada kat panadol erk?

ayien.. berkata...

yup paracetamol is the substance..
panadol tu nama jenama je... ha ha
:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...