Khamis, April 23, 2009

Senarai Orang Nak Dibelanja Makan.

Kalau kamu dibelanja makan, memang seronokkan? Aku dah ada senarai nak belanja orang makan: follower blog aku. Kamu boleh berbuat demikian dengan klik 'Ikut' di bahagian sebelah kanan ini.

Aku dalam proses cuba mengenali manusia yang membaca blog aku; berapakah peratusan lelaki dan perempuan; berapa bilangan pelawat setiap hari dan waktu bila kamu menerjah blog ini. Aku juga membuat beberapa perubahan pada blog ini, walaupun perubahan terlalu minima untuk dikenalpasti melainkan jika kamu kerap melawat setiap hari. Aku juga menambah link-link blog yang aku kerap lawat sebagai pembaca 'senyap', kamu faham maksudnya: orang baca blog orang tanpa meletakkan komen.

Opps, siapa yang nak aku letak link blog kamu disini, sila emailkan alamat kamu melalui akaun G-Mail di sebelah juga. Tak lupa juga, sesiapa ingin menanya apa-apa soalan, aku sudi menjawab. Mungkin lepas 2 minggu, aku nak buka kepada sesiapa yang ingin menanya soalan tentang 'L Vs P' (Klik sini), aku amat alu-alukan. Aku ingin kembali pada tajuk 'L Vs P' yang aku teruja sejak entah-bila, aku pun tak pasti. Email-kan kalau berminat.

Ok. Aku nak kupas tentang jenis-jenis pembaca blog dan kenapa mereka rasa nak membaca blog orang. Aku berfikir malam tadi sebelum masuk tidur dan ini aku dapat huraikan:

1. Pembaca yang tak bosan dengan aktiviti harian
Mereka ini adalah golongan yang tak berminat langsung dengan dunia blog. Mereka akan baca itupun kalau ada berkaitan dengan mereka. Hidup mereka sentiasa sibuk bila berdepan dengan Internet. Sekejap dotA, sekejap game lain. Aku rasa mereka juga mengutuk bloggers! Mereka ini tak ada peranan besar kepada bloggers. Ada, memang baik, tak ada, tak ada efek pun.

2. Pembaca yang bosan tahap biasa-biasa.
Aku tak tahu macam mana nak terangkan. Mereka ini tak selalu baca blog. Situasi dia macam begini: Aku letak link aku di status Yahoo! dan notifikasi di Facebook. Kekerapan baca blog agak sikit, kira apabila ter-lampau bosan baru nak klik sana-situ tanpa arah tuhuan. Sehinggalah sampai ke blog orang lain (termasuk blog aku, mungkin).

3. Pembaca yang bosannya agak suam-suam kuku.
Golongan ini kadangkala adalah seorang pembaca tetap atau kata nama lain: pembaca senyap. Dia ikuti kisah suatu blog, dia komen apabila perlu, lepas tu kalau dia jumpa penulis blog itu di alam realiti, mereka akan kata "Blog ko best dow!". Dikalangan mereka adalah penulis blog juga, tapi menulis suatu entri baru selepas beberapa bulan atau minggu. Mereka adalah orang penting juga pada bloggers. Lagi satu, mungkin selepas mereka membaca suratkhabar Utusan, Berita Harian, tiba-tiba mereka rasa nak Google dandelinoid. Lepas itu sampai ke sini. Tanniah. Anda telah sampai ke ruang bosan ciptaan aku.

4. Pembaca tahap bosan lampau (ketagih kepada blog, aku rasa.)
Mereka ini adalah golongan yang aku yakin, tak ada kerja langsung. Hidup dia dengan blog. Baca blog orang macam baca buku Sejarah Tingkatan 5. Lagi satu, mereka adalah bloggers sejati. Sekejap buka, sekejap tukar layout, sekejap balas komen. Mereka ini adalah orang se-sangat penting kepada inspirasi bloggers. Aku dah cakap, ada penjual ada pembeli. Ada penulis, ada pembaca. Tahap pentingnya mereka tak boleh dinafikan.

Pembaca kategori yang ketiga dan keempat adalah orang yang sudi tekan punat 'Ikut' disebelah kanan ini.

Soalan kepada kamu, kamu ini pembaca yang macam mana?

Kebosanan mencipta kelainan.

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

adakah driku tergolong dlm senarai tersebut???
:P
(hana)

Tanpa Nama berkata...

-ulsanian-

da agak da, bile ak tgk da de 1 komen je,
da tau sape yg akan komen first tuh.
mesti bdk menyebuk tuh..
hahahahah

dandelinoid berkata...

siapa? aku tak kenal?
hyda hana ke..?

aina hazuani berkata...

keempat!

memang bosan lampau!
hehe

codein berkata...

kalo tahap suam-suam kuku n biasa2jer...
blh tekan punat ikut ker???
biler yek topik L vs P???
jgn lupalah link2 kat FB...sng skit XD

Dandelinoid...... berkata...

kepada codein...

aku dah betulkan link tersebut, bolehlah kamu menjenguk artikel L VS P

Tanpa Nama berkata...

'pembaca senyap'akukah?
nway...aku selalu jer follow ko punya blog
setiap entry aku tak terlepas ha3
tetiba jer nak tinggalkan komen...b4 nie aku
bca jer xpenah bg komen pun hi3
semakin menarik...well done!



Pembaca Senyap

DaeyA HayaShi berkata...

saya pembaca xda keje serta hala tuju...

p/s:asal xley pn 'ikut' y disuruh 2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...