Isnin, Januari 19, 2009

Gadis Melayu.

Ini berlaku pada masa-masa yang sudah basi.

Malam Jumaat yang suram. Adik laki dah masuk tidur awal. Kalau dia ada bolehlah sakat dia apa ke. Memang suram, aku pun sambung dengan kerja aku yang tergendala minggu lalu, sambil tengok drama Jepun.

Atas meja dapur ada ‘papa roti’ yang sudah sejuk. Aku pun capai roti tersebut lalu bersimpuh didepan TV. Aduh, memang tak ada cerita menarik. Ada pun drama Puaka Niang Rapik, aku malas nak tengok cerita bersiri dari tengah-tengah cerita, nanti banyak benda tak tahu.

Tekan sana, tekan situ, ada slot rancangan realiti ‘Gadis Melayu’. Memang melambak sangat rancangan realiti di Malaysia, sampai entah-hapa-hapa-entah konsep yang dibawa. Macam rancangan ini, ‘Gadis Melayu’. Rancangan yang mencari gadis yang betul-betul penuh konsep kemelayuannya di seluruh Malaysia, hebat!. Tengah sedap-sedap aku menonton seorang diri, ayah dan mak aku pulang dari berjalan-jalan, ikut sekali duduk diruang tamu menonton rancangan ini.

Hari ini bakal diumumkan siapa Gadis Melayu pertama TV9…

…dan si gadis 2 dari kiri diumumkan dia adalah Gadis Melayu.

Gadis itu memberi ucapan mengatakan dia akan melaksanakan tugas sebagai ikon gadis melayu. Tak tahu apa tugasnya, aku rasa misi dia nak suruh gadis melayu supaya bersopan-santun, jaga tata tertib, kebudayaan melayu, cakap lemah-lembut, muka manis, pakaian tutup aurat, bla, bla, bla…

Apa sebenarnya konsep sebenar yang digambarkan gadis Melayu?

Aku kurang faham. Biar apa pun makna, teori, pengertian gadis Melayu, aku masih boleh kata gadis melayu menawan. Sebab aku orang melayu, nak cakap gadis German cantik, kang dituduh lupa bangsa pula…

Lepas ini yang boleh masuk pinang pemenang Gadis Melayu Pertama TV9 mesti ada duit berjuta-juta, kereta besar, pangkat datuk. Yelah, gadis yang betul-betul Melayu, siapa tak nak kan?

Adakah entri kali ini berunsurkan kritikan melampau?

HAHA. Kebosanan mencipta kelainan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...