Isnin, Januari 19, 2009

Anugerah Juara Lagu Entah-Ke-Berapa

23 kot? A’ah yang ke-23.

Maaf. Aku lemah bab nombor.

Berkesempatan semalam menonton salah satu anugerah berprestij di Malaysia, Juara Lagu. Aku rasa anugerah ini memang betul-betul aku minat sejak berjinak-jinak dengan muzik. Aku mula minat muzik sejak darjah 2, rasa dengki dengan budak lelaki depan aku yang sangat pandai main rekoder.

Tak sangka 2 tahun berturut-turut band yang dikatakan berasal dari indie berjaya menawan anugerah Juara Lagu. Dulu Estranged, sekarang Meet Uncle Hussain. Lepas ini apa pula? Banyak sangat band indie sekarang di Malaysia. Ada yang mahu dikenali dalam dunia underground, tak nak main mainstream. Ada yang kata band indie yang main mainstream tak boleh gelar band indie lagi. Macam-macam…

Betulkan aku kalau tersilap, aku bukan pengkritik bebas muzik dan aku rasa memang tak layak muzik yang dibawa oleh mereka. Tapi secara jujur aku memang suka indie band. Sebab lagu mereka sedap, ada jiwa, ada seni. Mampuslah apa orang nak kata.

Ok. Juara lagu semalam: Jumpa Pakcik Husin dengan lagunya Lagu Untukmu. Aku tahu lagu ini dari drama K.A.M.I, drama Melayu ‘feveret’ aku (drama Melayu lain adalah Kekasihku Seru). Tak sangka lagu ini menang. Sebelum mereka diumumkan pemenang, aku selalu membuat pemikiran rawak yang rambang, dan hati aku berkata Faisal Tahir menang, rupanya salah. Hampeh!.

Tanniah kepada Meet Uncle Hussain. Lepas ini masukkan lagu Halusinasi pula, yer.

Faisal Tahir adalah salah satu ‘feveret’ artis aku. Siapa gelak, aku sepak. Tak tipu, dia artis Malaysia yang berbakat walaupun dia adalah peserta rancangan realiti dahulu. Mula-mula aku tak minat sangat Faisal Tahir. Inilah cerita macam mana aku mula dengar lagu dia berulang-ulang kali…

Watak: Shidi. Dia adalah seorang ahli bina badan dan amat minat Faisal Tahir. Citarasa dalam muzik barat seperti HIM, Strokes, Billy Talent dan macam-macam lagi tak boleh dipertikaikan. Pernah jadi rakan serumah dan sebilik. Aktiviti lapang dia adalah melalak lagu yang agak best. Kira macam radio tapi menyiarkan bahagian menarik dalam satu lagu.

Bodoh. Aku dah mula melalut. Berbalik dari asal, Shidi ini baru pulang dari Malaysia. Dia menunjukkan baju Superman yang ada tand S besar itu. Dia kata ‘Faisal Tahir beb’. Rakan lain seperti Guo menyokong tindakan itu. Guo juga manusia yang minat Faisal Tahir. Guo kata dia seperti Faisal Tahir sebab dia boleh menggayakan rambut seperti artis itu dan menjerit seperti artis itu juga.

Bahagian tragisnya, dia seorang yang gemuk dan hitam. Jangan bayangkan Guo adalah Faisal Tahir.

Siapa Faisal Tahir? Aku tak menahu sangat pasal artis itu, lalu aku cuba mendapatkan lagu yang dinyanyikan artis itu. Sumber album itu dirahsiakan. Nanti menimbulkan masalah pada pemilik album tersebut.

Aku dengar satu album. Memang menjadi kebiasaan kalau aku nak ‘judge’ artis itu, berdasarkan nyanyian dalam satu album, bukan satu lagu. Dengar, dan dengar…

Album dia termasuk album Melayu ‘feveret’ aku…

Macam mana nak eja nama dia? Faisal ke Faizal?

Walla.

HAHA. Kebosanan mencipta kelainan.

5 ulasan:

- e k a - berkata...

abg faisal/faizal rawkk..(sorilah kpd ssiapa yg xska)

syahme berkata...

hahahhahaha..tergelak siot aku bc part Guo..hahahahahhahhahhahahahahahahaha...

farhana hamzah berkata...

musik indie cool~~

zeeyazain berkata...

aku nak pari-pari di bawah angin masuk tahun depan...

meet uncle hussien mmg cool...

Guo berkata...

dem adib...ko x tgk perubahan terbaru aku lagi,,,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...