Rabu, April 16, 2008

Ahjumma? Ahjossi..?

Banyak berjalan, luas pengalaman. Aku nak tambah. Banyak berjalan, banyak lihat orang, boleh update blog selalu. Baru perasan, kebanyakan aku menulis blog berdasarkan pemerhatian aku di luar rumah. Dengan kata lain aku mandaoat inspirasi kalau aku berjalan-jalan, sekalipun aku berjalan ke padang untuk bermain futsal.

Aku bukan nak cerita perjalanan 5 minit dari rumah ke padang futsal, tapi masa balik dari Itaewon Selasa lalu. Saja nak penuhkan perut dengan kebab. Dah lama tak pekena makan daging. Al-maklum duduk sini yang halal susah dicari, haram? Oh, dimana-mana...Hari ini memang baik betul Min Yeong Ki bagi habis awal...

Berbalik kepada tajuk blog aku, macam ini cerita dia. Lepas beli keperluan dapur macam kicap, sos cili, ayam dan makan kebab, dengan segera aku bersama Dause pulang ke rumah. Nak kejar waktu Maghrib. Masa dalam bas, aku berdiri hampir-hampir dengan pemandu bas. Biasalah waktu begini, bas senang penuh. Waktu puncak, orang balik kerja, balik sekolah, balik dari kolej...

Dah ada dalam bas, tengok orang itu, tengok orang ini, baca iklan, baca kad pengenalan pemandu bas (di Korea mereka letak gambar dan nama pemandu bas, sebab nak senang orang 'complain'). Aku tengok gambar pemandu bas itu, "Wow, makcik bawak bas tu!," kagum aku dalam hati. Susah nak jumpa pemandu wanita. Dulu pernah ada bas kat area rumah aku di Gecheok 2 Dong ada pemandu bas wanita. Lagi ganas bawa bas dari lelaki.

Makcik ni pun sama juga pada pemikiran aku. Dia punya brek, main tekan terus...kalau aku brek macam ini secara automatik kena hambur segala perlian terus ke telinga aku. Kalau bapa aku nak pantau stail pemanduan aku...Masa di Yoeido Park Station, ada lah gadis (ahgassi) nak turun dari bas. Dia tak dapat keluar masa pintu dibuka maka dia berteriak dalam keadaan bas yang sesak.

"아저씨, 내릴 거에요. 문 좀 열어 주세요~"
Pakcik (Ahjossi), nak turun ni. Buka pintu sekejap.

Aku tahu yang pemandu bas ini bukan lelaki. Itu pun sebab aku hampir dengan pemandu bas. Tengok respon si pemandu ni, macam buat 'dono', sebab tak dengar atau si gadis tadi memanggil dengan gelaran pakcik. Tak tahu kenapa dia tak buka pintu. Aku tergelak kecil. Macam mana perasaan si pemandu bas tu kalau orang berteriak Pakcik (Ahjossi) pada dia. Entah...

Macam pembantu rumah tu lelaki tapi panggil orang panggil 'Bibik' atau seumpama dengannya...

(Halmi rindu nak baca blog aku, nah aku bagi...)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...