Jumaat, Februari 01, 2008

Bermula Dengan Sampah, Diakhiri Dengan Sampah!!!


Aku gelak lagi, aku ambil ayat ini dari status rakan sekerja aku...Shi!
(Nama gelaran dia, nama sebenar Aiman)
Kehidupan pekerja kilang semakin hari semakin bosan...
Aku dah nak habis sebulan kerja di sini...
Semakin hari aku dah tak ada kerja nak dilalukan...
Dan kami...dengan sukarelanya...tanpa disuruh, tanpa diarah, tanpa paksaan...
Buang sampah hari-hari...
Mula kerja dengan buang sampah, nak balik nanti buang sampah lagi...
Memang sentiasa kosong tong sampah kilang...sehingga menyusahkan orang ramai...
Hari ini hari terakhir aku bekerja dengan Ajumma, Hyong, Noona yang kami jumpa masa mula-mula sampai dulu...
Bermula besok orang lain amik alih kerja waktu siang...
Maka, kami berfikir kehidupan saki baki di kilang akan menjadi bosan sekali lagi...
Tak seronok sebenarnya kalau tak ada kerja nak buat...
Sebab itu kami ambil inisiatif sendiri nak buang sampah...
Dengan gaya kami, dengan waktu yang tak sesuai buang sampah, dengan troli sampah...
Aku rasa dah muak pakcik belakang nak bahagikan sampah...
Sebab kami rasa-rasanya buang sampah 3 kali sehari...
Tak perlu sebenarnya, biasa sekali sehari...
Memang untung kilang ini dapat pekerja macam kami...
Kerja buang sampah ini bagus...
Sebab apa?
Boleh lari dari kebisingan mesin-mesin...
Boleh lari dari kebosanan yang teramat sangat...
Boleh lari dari kepanasan...
Boleh tengok matahari bersinar...
Boleh tengok salji mencair...
Boleh rasa kesejukan musim sejuk dengan pakaian nipis...
Dan macam-macam lagi...
Ada satu fakta yang kami selalu jumpa di tempat buang sampah:

"30 Kotak Susu Boleh Diubah Menjadi Segulung Tisu"

Haha...aku lapar, nak makan Ramen Bokki...
Dan minum...French Vanilla Cappucino...kopi murah dan sedap di GS Mart...


(5 minit lepas baru balik dari GS Mart, 7 minit lepas baru bersembang dengan pemilik blog yang baru; Ikhwan)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...