Selasa, Januari 15, 2008

Memang aku tak pandai...

Aku tak ada niat nak bermisai, dan aku tak ada niat nak bercukur.
Setiap kali aku bercukur aku selalu dapat kecederaan.
Aku malas nak letak krim pencukur, pandang cermin dan bercukur.
Tenung ada misai ke tak, cantas!.
Apa boleh buat, aku kena bercukur misai.
Masalah betul minah tempat kerja aku.
Terkejut bila dia tahu umur aku 21 tahun.
Umur aku dalam Korea berumur 22 tahun.
Dia tak percaya sebab dia nampak aku macam 27 atau 30 tahun.
Alasan dia kerana aku bermisai. Misai aku tak selebat mana.
Nipis-nipis kulit bawang pun ada.
Aku tak faham mentaliti masyarakat Korea.
Ada patut bermisai tak patut di Korea (dia cakap macam itu).
Aku tanya dia balik "Ada peraturan macam itu ke?".
Dia cakap "Tak, bukan macam itu. Kalau tak ada misai lebih kelelakian,".
Aku masih tak faham.
Misai dan kelelakian...
Misai dan umur...
Bukan lelaki bermisai? Apa masalahnya?
Kalau perempuan bermisai...tak berani cakap.
Dia menambah "Cukurlah misai setiap 3 hari sekali.".
Dalam hati cakap "LOL". Makin lebat misai aku.
Silap-silap jadi Sarjan Misai macam dalam drama Melayu.
Suka hati akulah bila masa nak bercukur.

Aku nak cukurlah. Lebat sangat misai ini.
Cukur...cukur...cukur.
Cukur...cukur...cukur.
Arghh!!!

Darah keluar sikit. Tercukur bibir.
Kan aku dah cakap mesti ada kemalangan.
Dah kena dah.
Adeih...pedih!
Memang aku tak pandai bercukur...

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...