Sabtu, November 09, 2013

Keep learning and growing.

Hari ini, pagi ini - kupasan aku kenapa aku beria-ia nak tahu pasal pelaburan.

"The great investment is learning - by yourself."

Aku sekarang tak nampak institusi yang menawarkan MBA, Ekonomi, Finance atau apa-apa yang bersangkut paut boleh bagi aku 'nilai' untuk mencapai matlamat kewangan aku. Lalu, aku mengambil inisiatif belajar sendiri di rumah/di katil sendiri, YouTube, Google dan mentor.

Sekarang bukan zaman menelaah buku setebal, ia sekarang bagi aku adalah 'know a little but a lot'. Aku tak nak tahu sampai ke celah buku, cuma sekadar tahu. Jadi, lengkapkan-lah diri dengan ilmu pengetahuan. Biar aku digelar 'knowledge seeker', ini yang membuatkan aku gembira.

Kenapa aku suruh adik/kawan-kawan aku belajar pasal kewangan:

1. Boleh pilih investment-instrument yang betul, dan faham risiko.
2. Boleh bertanya soalan yang betul pada pakar. (You get the right answer, by asking the right question)
3. Boleh memantau perkembangan secara efisien. Jangan harap orang.
4. Boleh memaksimukan keuntungan.
5. Melindungi diri dari 'white crime'.
6. Pengurusan risiko.
7. Hak kita sebagai pelabur (Investor is player behind every industry)


Langkah yang perlu buat:

1. Baca 'Financial Report', artikel, buku dan majalah.
2. Bina kumpulan sendiri - pakar insurans, pakar hartanah, pakar saham dan sebagainya. (Aku tengah cari kawan yang selalu berada di Trading Floor Bursa Malaysia)
3. Ikut pergi seminar.
4. Baca website. Aku selalu ikut Kopitiam Ekonomi, iMoney.
5. Ikut kumpulan yang selalu bincang hal ini (Jangan cari kumpulan yang fikir pasal komisyen hasil jualan produk kewangan)








Aku nak tingkatkan portfolio aku dari medium risk investor ke high risk investor. Mana aku dapat cashflow yang banyak? Duit aku kumpul nak kahwin, tapi aku rasa malas nak kahwin baik aku buat benda lain.

Ada seorang kawan aku, suruh aku sambung MBA. Dulu aku memang bercadang nak sambung MBA, terutama dalam Finance. Tapi aku akan mempertimbangkan bila aku dah rasa semua investment-instrument di Malaysia ini.

Aku berpendapat, sekarang aku perlu bereksprimentasi dan jadikan MBA sebagai 'tool' memperbetulkan kesilapan. Lebih baik, dari berpegang dengan teori, tapi bila masuk industri terasa blur macam harem.

To double your success, triple your failure.

Kebosanan mencipta kelainan.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Tak payah la sambung MBA. plus ramai sgt dah ada MBA sekarang. Unless if u want to become a lecturer. Btol benda teori dan praktikal lain. Kalau nak tau pasal investment semua tu bleh blaja sendiri je.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...