Sabtu, Januari 14, 2012

10,000 langkah sehari untuk kehidupan yang sihat.

Kau kaya banyak mana, tak jaga kesihatan pun sama juga, kan?

Masa aku balik dari surau, aku lalu depan klinik - ada pameran kesihatan. Cerita pasal denggi. Aku rasa masalah denggi ini, masih belum reda lagi. Mentaliti untuk berubah itu agak sukar.

Antara pamplet yang amat menarik bagi aku, ada satu:

10,000 langkah sehari untuk kehidupan yang sihat.

Dalam itu ceritalah faedah berjalan banyak dapat mengurangkan risiko penyakit jantung, diabetes, osteoporosis, kanser usus besar, prostat, payudara, tahap kolestrol tinggi, tekanan darah tinggi, berat badan obes, stress dan pengekalan kekuatan otot.

Tertanya-tanya, 10000 langkah itu sama dengan apa?

#1.Berenang 90 minit. - gulp!
#2.Berbasikal 70 minit. - gulp!
#3.Berjalan sejauh 6 hingga 8 kilometer - gulp!
#4.Bermain bola sepak selama 90 minit - gulp!

Aku tarik 'dedel' aku dari tepi, sambil mengomel:

"Patutlah aku gemuk!"

Nota kaki: Dedel adalah lapisan lepak yang tebal dibahagian tepi perut.

PS: Azam tahun baru, ingin slim seperti dahulu.

Kebosanan mencipta kelainan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...