Isnin, Oktober 18, 2010

Pasar Malam/Pasar Tani berasal dari China?

Apa yang boleh digambarkan dan dicerita dari gambar ini?

Lapar, letih, penat.


Beijing 2010 [45]


12 jam sebelum gambar ini diambil, bajet nak penuh perut dengan makanan. Tapi entah kenapa rasa tak mampu nak telan. Naik train 'seram' dari Beijing sampai ke sini 'Qin Huang Dao'. Ada perasaan yang penuh lega, sebab macam-macam boleh berlaku kalau kami terlambat atau tersalah ambil train; Pijun bakal terlepas perjumpaan dengan menteri, Sood tak boleh Malaysia, begitu jua dengan Muse bakal terlepas perjumpaan kelab.

Sampai sahaja, terus kami bagi ayat tulisan cina kepada pakcik teksi. Mulanya kena kerumun berpuluh-puluh pemandu teksi. Mungkin gaya kami memang macam pelancong, apatah lagi bandar yang kami sampai adalah bandar 'cowboy'.

Sampai depan pejabat Imigresen, tutup.

Tu lah terjadinya kes bentang tikar (kain cadar kami ambil dari kapal masa sampai ke China) depan pintu. Buka ayam begel masak kicap dan daging itik panggang spesial. Sayur yang ada adalah timun-timun.

Aku, Pijun dan Muse pergi ke pasar tani. Aku rasa sistem pasar yang ada di Malaysia adalah adaptasi dari negara ini. Pasar kita jual baju, jual ayam, jual apam balik, jual tau fu fa. Mereka semua ada. Jadi, pendapat aku pasar adalah berasal dari tanah besar China.

Selepas pintu dibuka, aku tidur di ruangan menunggu. Siap mimpi lagi. Aku rasa itu adalah tempoh paling nikmat dalam hidup aku selepas 6 hari tanpa tidur yang cukup.

Kebosanan mencipta kelainan.

3 ulasan:

Nadia berkata...

isk memandai jer teori ko nie.....

tido selepas trip yg memenatkan mmg sgt best..~!!!

hazman aka species1980 berkata...

Kalau pegi kat china... kalau tak de kad atau info dalam tulisan cina ... memang menyusahkan....

kisahsensasi berkata...

Bile travel kat negara orang ... memang banyak pengalaman baru yang kita akan dapat....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...