Khamis, Januari 28, 2010

Bola Keranjang

OK. Apa yang aku mahu katakan mungkin ada unsur-unsur racism pada sukan. Bukan merujuk orang gelap atau orang putih yang bermain bola sepak atau bola tampar, tapi pada sukan itu sendiri.

Aku tak tahu lah bagaimana pandangan kamu terhadap sukan bola keranjang. Tapi pada aku, sukan ini agak hebat apabila orang kulit hitam bermain. Lagi menarik dan lagi stylo. Kelihatan lebih gigih.

Dunk in blue.

Aku reti 3 point shoot, tapi tak reti dunk sebab pendek.


Kat mana-mana sekolah (aku rasa), budak-budak yang main bola keranjang ni macam kelihatan agak poyo. Mereka bukan digelar budak keranjang, tapi budak basket. Bila sebut budak basket, pasti ada orang memikirkan budak yang sukakan kasut Nike Dunk (high-cut), contohnya ada gambar Micheal Jordan tengah terbang. Gitu-gitu-lah. Satu lagi ciri mereka adalah sukakan seluar yang gabak besar.



Budak bilik aku memanglah kaki main rugbi (aku pun suka main rugbi dari bola keranjang). Dia suka melekeh-lekehkan kawan aku satu lagi yang menjadi wakil pasukan bola keranjang Sekolah Alam Shah. Dan dia memiliki bola keranjang jenama Nike sendiri tapi aku rasa tak pernah dimainkan langsung.

Mungkin atas sebab selalu dikutuk oleh bekas pemain rugbi yang satu lagi ni.


Masa aku duduk main permainan simulasi bola sepak yang baru, Pro Evolution Soccer 2010 yang superb payah nak control passing serta through ball, aku pandang atas loker. Terletak bola keranjang yang berhabuk sungguh. Aku rasa kesian dengan pemilik bola keranjang. Lalu aku bersuara...

"Acap, kalau kau nak main bola keranjang, ajak aku lah bila-bila erk!"

Acap senyum. Aku harap itu apa yang aku perkatakan bukan perlian secara tidak terus terang.



Aku memang pendek untuk bermain bola keranjang.

Kebosanan mencipta kelainan.

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

bro, no offense but i think that each person has their passion in what ever sport they play.
ak tahu ni sebab aku pn pendek, seorang melayu dan suka sukan keranjang yang kau katakan itu.
n well, as what i know, budak2 rugby mmg tak suka budak2 basket. itu sama la macam org putih x ske org itam kt amerika.lebih kurang gitulah.
tp bukan semua budak rugby lah.ada yg supportive juga.samalah dgn budak2 'basket' yg lain.ada juga yg xpoyo.so, labeling everyone for it is quite radical.can i say budak bola pun poyo juga sebab mereka nak tiru style ronaldinho atau meletakkan Torres sebagai idola gay mereka?again, no offense. just a thought.

Judiene berkata...

wei
sama la aku
sokong weyh apa ko ckp
kt sekolah aku pn dak2 cina yg ramai men basket
agak poyo gak la kalo ptg2 dtg sekolah ngn bola basket kt tgn
huhuhuhu~~

zach berkata...

aku pon pendek.tp aku paling semangat klu time main basketball.sbb aku reti 3 point shoot and aku fast.dan aku xpernah dunk.mcm mustahilla nak dunk dgn ketinggian 153 cm.tp still, aku rasa basketball lg cool drpd netball dan futsal.

jumari jipan berkata...

..dan ramai yg minat bola keranjang lepas bace buku slam dunk: sakuragi hanamichi, rokawa, sendoh. lebih setengah inci pn jd isu dlm citer tu. obses.

DandelinoiD berkata...

tanpanama: haha...betul2 ini sentimen utk kau ubah...
mahu buka kelab?

judiene: kenapa bdk basket kena hempas2 bola bila lalu depan orang...itu mcm...show off kan?

zeeyazain: kau lelaki ke perempuan?

jumari jipan: pssst...aku suka juga slamdunk.

Mawa_uitm berkata...

a'ah an....bdk2 basket mmg 64pak cam poyo...b'lagak bw bola basket je.... hampeh.....tp pape pon sy suka gak tgk game basket...huhuhu

Khairunnabila Suzaini berkata...

hahaha saya pon penh diselekehkan deng kekawn ..drg kata sya chubby n susah nk main basket
bila ada perlawann ,memang sya yg selalu dpt kan 3 point tuh .
tekejut dorg ..btw ,bukn prg gelp je boleh main yek,org kulit sawo mtg pon boleh<3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...