Jumaat, November 27, 2009

Pagar boleh makan padi?

Harapkan pagar, pagar makan padi.

Aku dengar dah lebih sedekad peribahasa ini. Memang aku tak faham apa maksud peribahasa ini. Cuma aku faham, maksudnya bila kau mengharap seseorang, orang itu pula yang buat dajal kat kau. Macam kes tikam belakang.



AT07-Shark Bay, Gold Coast.
Manusia dalam gambar ini ada cita-cita nak menguasai dunia.


Aku pernah cuba berfikir samada pagar ada mulut ke siap boleh makan padi? Pernah juga tercari-cari adakah pagar adalah sejenis tumbuhan yang makan tumbuhan lain. Memang merunsingkan pemikiran aku ketika itu. Pagar itu haiwan? Owh, rupanya tidak.

Aku pernah cuba nak hantar penyataan ini ke Mythbuster, temanya "Can a gate eat the paddy?". Aku lupakan, sebab kalau hantar pun mungkin tidak akan dilayan atau orang anggap aku gila. Maka, aku diamkan sahaja.

Orang betul-betul berilmu boleh dihakimi berdasarkan apa yang diperkatakan. Mungkin kita lupa, bodoh orang itu boleh dilihat berdasarkan soalan-soalan yang diutarakannya. Macam aku sekarang ini, pagar boleh makan padi?

Aku baru habis baca buku The Host karangan Stephanie Mayer. Kalau kau minat Twilight Saga kau kenal la siapa dia. Yang dok orang menjerit-jerit, "Aku minat Twilight!, Aku minat Twilight!" tapi tak kenal siapa Stephanie Mayer, aku anggap kau adalah orang yang berharap Robert Pattison adalah lelaki yang kau bakal kahwini. Kau tengok Twilight sebab Robert Pattison. Noktah.

The Host ini buku yang banyak pusing-pusing (twist). Mulanya aku ingat novel ini lebih kepada genre pengembaraan. Pergi merantau ke sana ke mari mencari jawapan tentang kehidupan manusia. Lepas itu, bermain-main dengan unsur thriller. Nak bunuh orang itu. Nak tembak kepala budak perempuan, nak kejar manusia, Nak kelar.

Tapi...(aku nak spoil).

Semuanya pasal makhluk asing. Tak pasal-pasal aku menyumpah-nyumpah isi buku ini di kala petang hujung minggu. Ya, pasal makhkuk asing yang menguasai bumi. Atas sebab, tangan manusia ini hampir memusnahkan bumi. Manusia dianggap makhluk yang kejam, tidak prihatin, tidak ada perasaan, hanya memikirkan nasib sendiri sahaja. Lalu, mahkluk asing ini mengambil badan-badan manusia dan menghilangkan minda manusia. Makhluk asing tadi menyerap dan mengawal badan-badan manusia.

Dijadikan cerita, disebabkan ada seekor makhluk asing masuk ke badan manusia yang penuh konflik diri. Dia sekali terjerumus ke dalam konflik manusia yang tidak berkesudahan. Tapi, dalam konflik itu dia mengenal apakah yang dikatakan tentang manusia: Harapan dan Mengharap.

Buku ini agak rumit dengan pelbagai idea-idea baru tentang kemanusiaan. Seperti,

Berita petang adalah sekadar hiburan. Kita tengok berita kematian, orang kena rogol, kena pancung, kena samun. Mulanya memang kita mengucap, mengeluh tentang nasib keluarga si mati. Tapi apa kita buat selepas itu? Makan pisang goreng cicah sambal kicap. Bosan, tukar channel lain.




Adakah aku begitu bodoh mengutarakan soalan, pagar boleh makan padi ke tak?

Kita dijadikan Allah S.W.T dengan sempurna.

Bodohnya kita datang dari kita sendiri. Macam aku yang masih ragu dengan kemampuan pagar memakan padi.

Kebosanan mencipta kelainan.

9 ulasan:

Unknown berkata...

aku pun tak dapat nak imagine macam mane pagar nak makan padi...
pagar tu masuk area padi ker?

jumari jipan berkata...

cube kau tanye pagar tuu..

new moon a bit dissappointed,,...WILL YOU MARRY ME?? and all the audience likee 'HAAAAAAAAAAAAAA'.. the end.. was like OMFG WTF?~ ENDED!??

wani berkata...

ending new moon ah terbaek..
keke..
sebab dia nak tarik penonton suh tengok next episode lak..
sebab next episode depa tunang..
pastu next agi kawen dan dapat baby girl..
ek eh..
ternyampuk..

adib, aku rasa aku adalah kategori penonton-twilight-dan-berharap-edward cullen-jadik-laki-aku..
keke~

jumari jipan berkata...

bagi aku=this movie appeal only the New Moon fans~

ninja assassin lagi layan.. worth to watch. best gler cite neyh.. thumbs up.

shiitake berkata...

sapa soh baca buku steph meyer..kan dah kena..buku tu utk remaja normal je.. jiwa kacau mcm korang ni x sesuai..

Tanpa Nama berkata...

twilight?? xsempat nk tgk agi. tp buku die prnh tgk yg kwn punyer.. tebal beb, snggup nk baca

DandelinoiD berkata...

ries: pagar ada mulut kot?

jumari: kau tgk new moon? halo~~~

choc:taste kau tinggi terhadap lelaki rupanya.

shitake: aku remaja jiwa kacau? gitu.

tanpa nama: sanggup ke tak?

Tanpa Nama berkata...

[url=http://www.ganar-dinero-ya.com][img]http://www.ganar-dinero-ya.com/ganardinero.jpg[/img][/url]
[b]Una gran guia de ganar dinero[/b]
Hemos hallado la mejor pagina web en internet de como ganar dinero. Como fue de interes para nosotros, tambien les puede ser de interes para ustedes. No son unicamente formas de ganar dinero con su pagina web, hay todo tipo de metodos de ganar dinero en internet...
[b][url=http://www.ganar-dinero-ya.com][img]http://www.ganar-dinero-ya.com/dinero.jpg[/img][/url]Te recomendamos entrar a [url=http://www.ganar-dinero-ya.com/]Ganar dinero[/url][url=http://www.ganar-dinero-ya.com][img]http://www.ganar-dinero-ya.com/dinero.jpg[/img][/url][/b]

Tanpa Nama berkata...

It isn't hard at all to start making money online in the underground world of [URL=http://www.www.blackhatmoneymaker.com]blackhat videos[/URL], You are far from alone if you have no clue about blackhat marketing. Blackhat marketing uses alternative or not-so-known ways to generate an income online.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...