Jumaat, Februari 20, 2009

[Bosan Lampau 04] SAW Ke-Lima (SAW 5)

Aku rasa edisi Bosan Lampau ini nak review filem yang sudah aku tengok, aku minat, dan aku kutuk. Ia bukan hanya filem, drama sekali boleh masuk kot...

Ok. Hari sejuk dan aku bakal grad. Semalam aku menonton filem SAW Kelima.

Sesiapa yang tak minat filem bersiri SAW, mungkin akan kata filem ini tak faham. Aku setuju dengan perkara itu, tapi SAW kekuatannya adalah kekejaman menggunakan manusia sebagai objek untuk bermain permainan yang berkaitan dengan nyawa.

Semakin lama semakin ngeri cara pengarah ini membunuh manusia! Abaikan sedutan filem memotong manusia sehingga terkeluar isi perut, badan terbakar, badan meletup, tangan dimasukkan ke dalam mesin kisar. Aku nak ulaskan isu jalan cerita ini...

Aku suka jalan cerita SAW. Memang penuh psiko.

Pandangan aku mengenai SAW 01 sampai ke lima:

SAW 01:
Peranannya hanya nak tarik penonton setia macam aku. Maka dengan itu, filem pertama memang adalah yang terbaik. Ramuan ini juga digunakan untuk filem Matrix. Pertama untuk kedua. Kamu mungkin kagum dengan filem pertama, ramai yang setuju.

SAW 02:
Permainan dalam sebuah rumah. Sekumpulan manusia telah dikumpulkan dalam sebuah rumah untuk bermain permainan yang dicipta oleh Jigsaw. Tapi Jigsaw memang pandai berkata-kata dalam filem ini. Sebab filem kedua hanya menguji kesabaran manusia sahaja iaitu merujuk kepada inspektor yang hampir menangkap Jigsaw. Ada kejutan dalam filem ini, iaitu muncul perantis kepada Jigsaw: Amanda.

SAW 03:
Perantis Jigsaw, Amanda. Dia adalah seorang survival permainan jigsaw (tak silap permainan dimana kalau gagal, kepala akan menjadi daging burger!). Kali ini Jigsaw hampir mati, tapi masih sempat menyediakan permainan menarik untuk diikuti. Siapa sangka kali ini, watak yang bermain bukan manusia asing (ada juga watak asing, tapi untuk mencipta permainan kepada Amanda ini, faham?), Amanda telah menjadi bahan ujian Jigsaw. Ini memang kejutan tak sangka-sangka. CLAP 2X! . Babak paling celaka adalah membunuh perempuan yang mengandung, jahat dan kejam. Moral cerita ini adalah jangan memasukkan emosi dalam perbuatan jahat kita.

SAW 04:
Ini filem hanya sekadar membuka kembali cerita-cerita sebelum ini. Bahagian kabur dari filem-filem SAW dahulu diceritakan kembali. Menariknya, semua cerita sebelum ini memang berkaitan antara satu sama lain. Jangan lupa Jigsaw dah mati ketika ini, siapa yang lakukannya? Itu yang menjadi misteri dan ramuan untuk mengekalkan penonton menonton filem ini sehingga habis.

SAW 05:
Aku baru tengok semalam, walaupun filem ini dah lama keluar. Filem kali ini adalah untuk menonjolkan watak perantis Jigsaw lain, tapi bukan Amanda sebab Amanda dah mati dalam filem kedua. Perantis lain adalah orang dalam FBI itu sendiri, Agent Strahm. Ejen ini telah menggunakan cara Jigsaw untuk membalas dendam dan itu menyebabkan Jigsaw tertarik untuk menjadikan Agent Strahm seorang kawan. Jigsaw juga mengajar kawan dia tentang beza pembunuhan dan harapan. (berat sangat tema isu kali ini). Tengoklah, banyak sangat nak cerita sebab baru tengok semalam kan...




Filem bersiri SAW adalah filem yang membawa aku sehingga ke pawagam. Dari 5 filem SAW, 3 daripadanya aku menonton di pawagam. Excited? Yer.

Kalau nak tengok SAW, tengok dari awal lagi seronok, kot.

Apa-apa pun, kebosanan mencipta kelainan.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Aku tengok saw juga. Tapi amanda mati dalam filem ke-2? saw 2 amanda tak mati laa...

Tanpa Nama berkata...

salah2 filem ke tiga dia mati...

sorry bebanyak fan SAW

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...