Rabu, Januari 14, 2009

[Bilik Sejuk 04] “Kerana dirimu begitu berharga”

Trademark ‘Nasib baik ada kipas besar,’ terasa macam keperluan pula.

Ini entri dimana aku bukan watak utama, hanya watak pelakon sampingan membawa watak utama (Anip) melakukan misi dia.

Misi: Membawa iPhone dari pakciknya, dan menyerahkan kepada bapanya.
Watak Utama: Anip
Watak Sampingan: Adib, Pakcik Anip
Watak Antagonis: Lelaki buncit sebelah pakcik dia, Lelaki berbangsa India belakang pakcik dia, pekerja restoran mamak Syed di Subang, pengunjung yang ada di sekeliling.
Latar Belakang: Restoran Mamak bernama Syed.

Selepas Anip dan drebarnya menjamu selera di 1901 di Seksyen 7, Shah Alam, mereka meluru terus kearah kereta dan memecut dalam keadaan sederhana terus ke Subang. Selepas beberapa minit di Lebuhraya Persekutuan, mereka tiba lewat dari waktu yang mereka sepatutnya tiba.

(Dalam perjalanan ada masalah, tapi secara ringkas mereka selamat tiba)

Mereka bersalam-salaman bersama pakcik Anip, serta bertanya khabar. Dengan tidak semena-menanya, (beberapa minit selepas itu) pakcik Anip mengeluarkan iPhone dari plastic putih disisinya. Maka keluarlah iPhone dari bekas hitamnya. Pakcik Anip mahu menerangkan tentang barangan itu, tapi disebabkan makanan yang dipesan sudah tiba, dia menyimpan semula ke dalam bekas hitam tadi.

Menu: Roti Nan dan Ayam Tandoori
Tajaan: Pakcik Anip.

Sambil makan-makan, pakcik Anip mengeluarkan semula iPhone tadi. Maka bermulalah sesi ‘bagaimana menggunakan iPhone?’. Perhatian: iPhone ini ada cara tertentu untuk diakses. Sekali lagi iPhone dikeluarkan dari kotak hitam. Anip dan drebarnya khusyuk melihat dan mendengar sesi itu. Tapi perkara tak sedap hati berlaku…

Watak antagonis disekeliling mereka bertiga terpaku pada objek di tangan pakcik Anip. Seolah macam harimau berjumpa daging lembu yang telah disiat diletakkan ditengah padang lalang Afrika. Mata mereka terlalu takut untuk dilihat. Renungan mereka tajam…

Anip dan drebarnya rasa tidak sedap hati. (Dipendekkan memandang durasi filem pendek singkat) Selepas bersalaman semula, mereka terus berlari kearah kereta dan terus masuk. Masuk sahaja dalam kereta, mereka terus mengunci pintu. Takut-takut mereka akan dirompak.

Harta Anip pada ketika itu:
Kamera D80 – lingkungan RM 3500
iPod Touch – lingkungan RM 1000
iPhone – lingkungan RM 3000

Mereka meneruskan perjalanan dan selamat tiba di rumah.

“Kerana dirimu begitu berharga, anda boleh dirompak di mana-mana,”

Mesej: Jangan menunjukkan barangan yang mahal di dalam kedai mamak.

-TAMAT-

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...