Rabu, Januari 14, 2009

[Bilik Sejuk 02] Pakaian Mencerminkan Diri.

“Owh, ini yang balik dari jauhnya,”
“A’ah,”
“Ha, belilah banyak-banyak. Balik dari sana duit banyak,”
“Hmmm,”
“Nak apa?”
“Taufu fa gula merah 2, air soya bagi seringgit,”
“Ok. Kau ini balik ok saja. Pakaian biasa. Rambut tak ber’kaler’,”
“Nak macam mana lagi? Oklah ini. Jangan selekeh sudah,”
“Acik tengok budak sini tak pergi mana pun. Gaya macam pergi Amerika,”
“Jangan macam tu…(aku tak faham apa maksudnya),”
“Nah ini dia. Baguslah tak terjebak gejala sosial,”
“Ini duit dia,”
“Terima kasih. Bila balik sana?”
“Tengah bulan 2,”
“Belajar elok-elok,”

Lepas 2 minit aku berlalu dari situ aku gelak kecil. Sebab dia guna ayat ‘gejala sosial’. Dah lama tak dengar ayat itu. Selalu dengar pun dalam ceramah-ceramah sekolah tak pun dalam karangan stail skema nak bagi karangan kita nampak ‘educated’ sikit. Aku pun pernah buat…

Aku rasa satu perkara aku belajar hari ini, cara pemakaian kita di khalayak ramai. Aku bukanlah role-model kawasan kampung yang dinaik taraf ini. Agak ramai yang mengenali aku sebab aku membesar disini dari darjah 1 lagi. Kecil aku naik basikal sampai sekarang aku boleh merayau naik kereta. Lepas ini macam nak bawa jentolak masuk area ini pula.

Kekadang aku merepek tak tentu hala…

Aku anggap ini entri sampah. Tak ada kaitan mana-mana pihak. Sekadar entri menunggu matahari tegak.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...