Khamis, Januari 24, 2008

Salji Itu Ada Enam Bucu...

Dua hari yang lepas...

Tak sangka hari ini aku dapat lihat satu benda yang jarang aku perasan...
Salji itu ada enam bucu...
Jernih dan berkilau...

Cerita dia macam ini. Aku, Shi dan Yeong Min kawan sekerja aku pergilah keluar belakang kilang sebab nak buang sisa kilang macam kotak-kotak dan plastik. Biasa keluar buang sampah tak payah pakai kad keselamatan nak buka pintu belakang.
Hari ini nak dijadikan cerita tengah-tengah syok baling-baling sampah ke tong sampah yang besar (sebenarnya taklah membaling...nak sedapkan cerita), salji turun dengan tak semena-menanya. Tak macam hari lain, hari ini rentak turunnya agak perlahan...
Umpama perlahannya gerimis...
Mamat si Yeong Min pula menyanyi sambil buang sampah...
Aku dengar dia nyanyi pasal saljilah...
Yang aku dengar...
"Nun...nun...nun..."
('Nun' dalam Melayu adalah salji atau mata)
Aku tak ambil hirau yang penting aku siapkan kerja aku, masuk dalam kilang...
Lepas kami bertiga dah siap, pergilah tolak troli nak masuk kilang...tengok pintu kilang tertutup rapat (pelik...sebab selalu dalam keadaan terbuka sedikit).
Yeong Min cuba nak buka pintu...semangat dia tarik pintu...tapi masih tak boleh.
Aku tak adalah cuak mana, tapi takkan nak mengharungi kesejukan angin...
Yeong Min dengan gelabahnya telefon sana, telefon sini...

Aku disuatu sudut tengok salji turun...
Aku duduk mengcangkung tengok salji yang jatuh atas kotak disitu...
Ada kenalan YM aku beritahu salji ada 6 bucu...
Aku tak tahu, tapi aku dah lama jumpa salji...
Aku tengok dengan teliti...
Dengan mata kasar aku yang bertemankan kaca mata...

Tengok...lihat...teliti...
"Wow!"

Salji itu ada enam bucu...


5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mmg nmpk salji bntuk dia btul2 cm tu ker?

Tanpa Nama berkata...

yup...kalo byk2 mmg x nampak
itu penemuan peribadi...haha

Tanpa Nama berkata...

btul ker nmpk mcm 6 bucu??
ko zoom btul2 ker?

Tanpa Nama berkata...

haha..cm kenal je kenalan YM ko..

Tanpa Nama berkata...

haha...dia adik kembar kamulah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...