Jumaat, November 01, 2013

Cara terbaik bangun pagi. (Kelab 5AM)

Aku tengah praktis bangun pagi, pukul 5 pagi.

Sila tengok: How to Wake Up Early.






Baru 2 hari aku buat, menggila. Agak tough.

Semalam paling aku rasa tremendous, adalah aku tak mengantuk (aku tak tahu datang dari mana tenaga tu). Yang paling penting, aku banyak dapat siapkan kerja yang sepatutnya aku siapkan. Fuh, fuh!

Aku ringkaskan video ni:

5AM Club: Kenapa kita kena bangun pagi. Sebab mamat ni cakap.

"The Who sweats in training, bleeds less in War."

Maksudnya, bangun awal pagi adalah persiapan kita untuk sehari. Untuk bersiap dengan apa sahaja kemungkinan yang akan berlaku. Maka, kenapa?

#1. Segalanya akan bersedia. Mental, badan, hati dan keazaman akan terus bersedia.
#2. Muscle Metabolism.
#3. Extraordinary Time; boleh cipta Powerful Power, Mental Focus dan Energy
#4. Enermous Phylogical Edge; orang yang bangun awal pagi dikala orang lain tidur adalah orang yang  berkeyakinan tinggi, berani dan mempunyai fikiran seperti seorang leader.

Yang paling aku suka dia cakap adalah:

It takes 66 days to install a new habit. (Neuro-architecture).
CHANGE is HARD at the BEGINNING
MESSY in the MIDDLE
GORGEOUS at the END

Dia pesan kita perlu bangun pada waktu yang sama, iaitu pukul 5 pagi secara konsisten. Dan buat amalan 20/20/20. Dalam masa sejam dari pukul 5 pagi, 20 minit untuk senaman, 20 minit review scheduled, 20 minit untuk proses pembelajaran.

"The world is belong to the learners, as you learn more, you can achieve more. To double your income, triple your rate of learning. The things you get scheduled is the thing you get done."

Antara habit aku nak develop:
1. Tiada komputer/gadget/telefon pintar di sekeliling ketika masuk tidur.
2. Letakkan jam kunci tidur jauh dari tempat tidur (kalau boleh bilik sebelah).
3. Bangun dari tidur dengan keadaan melompat.

Baru hari ke 2, ada 64 hari lagi.


Kebosanan mencipta kelainan.


Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...