Sabtu, Jun 18, 2011

Memang ramai kenal aku, tapi aku tak kenal orang.

Banyak kali aku berada dalam keadaan begini.

-------------------------------***-------------------------------
#Situasi 1.

Aku pergi ambil adik aku, naik motorsikal Modenas.

Wanita: Oi, Adib! Ni lah Adib!
Aku: Ye, saya...(aku terpinga-pinga)
Wanita: Akak add kat Facebook tak accept erk.
Aku: Owh...erk! Saya ada lebih 100 orang tak accept lagi ni (aku cakap berdasarkan fakta)
Wanita: Ye ke?
Aku: Ye le.

Lepas itu datang seorang lelaki, dengan anak kecil.

Wanita: Kau tinggalkan akak, dulu seorang diri. Sekarang dah bertiga!
Aku: (Kepala aku ligat cari memori siapa dia). Owh.

Diam kejap. Sambil tengok anak kecil itu, comel.

Aku: Bila akak kahwin?
Wanita: Adalah dah 2 tahun lalu.

Adik aku datang, dia pelik dan tanya aku, "Kau kenal tak siapa dia?". Selamba je aku cakap, "Siapa dia erk? Tak kenal la." Adik aku rasa geram nak sepuk, sebab gaya aku layan macam aku kenal.

-------------------------------***-------------------------------
#Situasi 2.

Wanita: Oit, dah balik?
Aku: Balik?
Wanita: Amboi, dah balik Malaysia terus la ni?
Aku: A'ah.
Wanita: Hari itu bukan main no rambut macam Korea. Dah potong nampak, spek pun dah lain
(memang aku baru lepas potong rambut macam dalam cerita Kongsi)
Aku: A'ah. Lain sikit la. (Lepas itu aku senyap, sebab aku tak tahu siapa dia)

Rupanya dia rakan sekerja aku 2 bulan sebelum fly. Ini situasi aku ingat siapa, tapi aku layankan aje pada kali pertama jumpa - dalam keadaan tak kenal.

-------------------------------***-------------------------------
#Situasi 3.
Lelaki: Oit, orang Korea. (sambil hulur tangan)
Aku: (Hulur tangan). Ha, orang Korea la apa lagi!
Lelaki: Dah kerja dah?
Aku: Alhamdulillah, dah.
Lelaki: Kenal tak siapa?
Aku: (Aku gerakkan jari telunjuk, pusingkan 360 darjah dan tunjuk ke langit). Entah siapa erk?












Aku rasa, macam dah terlalu lama tinggalkan negara 'hujan batu'. Seolah-olah, aku kehilangan memori dan identiti di sini.

Masalah besar.

Kebosanan mencipta kelainan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...