Isnin, Oktober 04, 2010

Ngengada, semua benda nak rasa, nak belajar!

Hahahaha.

Mungkin aku selalu lihat kehidupan orang bekerja; senior, bapak aku, mak aku, pakcik aku, sesiapa sahaja; aku lihat mereka tak ada peluang nak belajar benda yang suka dan gembira. Jadi, detik-detik aku sebagai pelajar tak boleh sia-siakan.

Macam sekarang,
(1) aku belajar berenang,
(2) belajar skipping (jangan gelakkan aku) dengan pantas,
(3) belajar main poker,
(4) bawa motor clutch dengan laju lebih 100 km/h dan tidak mati enjin di lampu isyarat,
(5) main snooker/pocket ball 9 ball sehingga masuk tournament (sudah kalah peringkat sebelum suku akhir),
(6) belajar prinsip ekonomi,
(7) belajar bahasa jepun di bilik,

Gitar Orang

Gitar aku pinjam dari orang.



Aku belajar muzik dari darjah 4, dan berhenti sampai darjah 6. Lepas itu masuk sekolah agama, dah tak ada nak main alat-alat muzik melainkan kompang (aku pernah main untuk majlis kenduri orang dan Kejohanan Hoki di Bukit Jalil). Aku boleh main rekoder, ada berapa lagu aku ingat. Tapi aku boleh mainkan lagu 'Twinke-Twinkle Little Star' dengan bergaya serta yakin tanpa salah (agaknya).

Cuma gitar, aku lambat bermula. Pegang gitar bila pergi rumah saudara, dan dia main lagu "Happy Birthday" depan aku. Sejak itu, aku rasa kagum pada sesiapa yang boleh main gitar. Termasuklah jua, abang burger tepi jalan.

Sebab itu aku marah perempuan yang kutuk brader jual burger hari itu!

Lagu yang boleh aku main adalah, "Romanza" tapi part goreng aku skip (sila search lagu ni memang sedap. Aku bajet nak jadi romantik lah, nak propose perempuan dengan lagu ini. Perempuan itu duduk sebelah aku, lepas itu aku datang dengan bunga ros di bibir lepas itu petik lagu Romanza. Harap-harap lagu ini cairkan hati perempuan itu. Mampus, jiwang karat!

Lagu seterusnya, Hero yang dinyanyikan oleh Enrique Iglesias. Aku bersungguh belajar main lagu ini. Kalau tak caya, tanya roomate aku. Aku siap menapak rumah senior aku sejuk-sejuk, bawak dan usung gitar redah malam semata-mata nak belajar main lagu ni. Cikgu aku adalah Youtube. Aku nak mainkan lagu ini, spesial untuk hadiah perkahwinan seseorang.

Sebab aku give-up?

Malas nak cerita, tapi tak ada kaitan episod meruntun jiwa dan hati.



I can't be your hero... (suara aku diserakkan sambil tangan di tali gitar)





Sebabkan aku terkena kejutan budaya masa agak lapang, patutkah aku kembali bermain gitar, contohnya menghabiskan baki-baki not lagu Romanza?

Aku memang tiada bakat dengan gitar, rekoder sekolah boleh lah. Lupa, kompang satu lagi!

Kebosanan mencipta kelainan.

3 ulasan:

Nadia berkata...

ako rase ko patut abiskan not lagu romanza tu....
mane tau ako bleh request ko mainkan gitar mse wedding ako nnt..~!!hehehehe ..bleh ke..???

akuhyda berkata...

2 bukan gitar f ke??

DandelinoiD berkata...

aku pinjam dulu-dulu...d

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...