Jumaat, Oktober 15, 2010

Labu sayung dan masak lemak ada labu, berbeza.

Identiti krisis mungkin berlaku ketika aku berada di tahun kedua/tahun ketiga pembelajaran. Semua benda nak rasa, at the end, dah tahu apa rasanya sehingga rasa nak berhenti untuk membesar. Sebab semakin berumur, ada lagi kemuncak perubahan dalam kehidupan lalu cuba menjana evolusi ke arah lain. Kehidupan bertuhan atau tidak menentukan apa yang baik dan buruknya.

Beringat-ingatlah pada-Nya.



Halloween; First Time

Mereka percaya Halloween tiada hantu, tapi sebagai hiburan dalam kehidupan. Kali pertama aku pergi pesta Halloween dan terpaksa menjadi hantu, semata-mata nak menghiburkan anak-anak kecil mereka. Badut sungguh kehidupan malam itu.







Perempuan berduka kena 'dumped' cakap, semua lelaki sama. Kenyataan agak sarkastik dan penuh emosi, kadangkala mencetus perilaku negatif pada egoisme lelaki. Aku bertindak blur, semacam aku adalah lelaki yang 'dump' dia. Padahal aku baru jumpa dia, sudah dikatakan aku adalah lelaki yang sama dengan lelaki yang dia jumpa sebelum ini.

Penipu, player, bangsat, celaka.

Sekarang wujud satu fakta yang amat menggerunkan: Lelaki baik tak mampu memikat wanita. Aku? Baik ke tidak, korang yang cakap. Cuma akan sentiasa kata, "Apa-apa aje lah," semacam dalam rancangan pagi Sheila Rusly dengan Shamsul Ghau-Ghau.

Vice versa. Lelaki yang kena 'dumped' pun akan kata. "Semua perempuan samalah!"

Duit, kekayaan, harta, barang kemas.

Nasib baik, makhluk bernyawa, berakal dan beremosi ada 2 je: lelaki dan perempuan. Maaf, kalau anda gay atau lesbian, sedarlah bahawa anda tak termasuk dalam skop kata-kata aku hari ini. Petua-nya mudah je nak hilangkan perasaan ini.

Aku akan kata dengan muka selamba:

"Let it go, let it go je,"

Aku akan nyanyi part lagu The Beatles "Let It Be", dan aku akan tukar frasa jadi "Let it go,". Hari ini, walaupun nama subjek kelas aku adalah "Automotive Chasis Part", tapi sub-lesson yang dapat aku bawa balik adalah, biarkan diri ini bertemu dengan kegagalan.

Buku "Dare to Fail" menggalakkan manusia supaya bangun semula selepas gagal dalam pekerjaan. Tapi tak ada siapa pun menyarankan supaya kalau kau sukakan sesuatu, kau kena lepaskannya. Ada itu ada, tapi itu drama je. Nak ke kau lepaskan kucing Parsi kesayangan kau yang lemak gebu, campak tepi jalan semata-mata dan latih hati menerima perasaan kena 'dumped'?

Gaya aku seolah-olah aku banyak kali kena dumped, kan?

Tak.

Ramai orang kena dumped, jumpa aku.

Kalau malam ini, esok atau bila-bila kau kena dumped dan jumpa aku juga. Aku akan kata, "Let it go, let it go, let it go,"

Nampak macam kau adalah seorang loser, tapi itulah cara nak menjaga hati kau dan membakar jiwa kau untuk lebih semangat akan datang dalam pencarian kuntum/kumbang. Sekurang-kurangnya, kau tak adalah berjiwa sarkastik terhadap lawan jantina kau.

"Semua lelaki sama!"
"Semua perempuan sama!"

Mereka sama pada satu bahagian; fizikal.

Aku tak suka makan masak labu 5 tahun lalu, sekarang aku boleh. Sebab utama adalah, fikiran terbuka. Dulu makcik dewan makan asrama tepek labu masak lemak kat tray makanan aku macam taik lembu tertepek.

PS: Shite, aku merepek.

Kebosanan mencipta kelainan.

4 ulasan:

Nadia berkata...

ako kembali....hehehe...

kene dumped..~!!!ako suke cara ko "let it go"..bunga bkn sekuntum kumbang bkn sekor...

cth kucing parsi tu...mane ade org sanggup nk campak kucing tu..sah2 ade jer org kutip...(mahal babe kucing tu)..

pape pon entri nie penuh mesej pembakar semangat..~!!..^^V.. gak...

MyZone~theUn4given berkata...

..ape yg terjadi ade hikmahnya..mgkin si dia yang kena dumped tu,terlalu baik untuknya..hihihii

Mr. J pengeRindu berkata...

labu itu mengingatkan i kepada hallowen.

Menarik : Peribadikah Rahsia anda.

shiitake berkata...

vote saya adalah untuk ayat "..macam taik lembu tertepek" di akhir ayat tuan. sekian.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...