Ahad, Januari 24, 2010

Belanja makan bila bosan.

Teriak-lah batu tunggul di tepi jalan.

Tapi, jangan kata sial padanya. Dia adalah batu hitam yang sungguh keras sekali.

Akulah Kamil Halim!

Kamil Halim adalah Mr.Presiden untuk tahun 2010.


Anas ajak aku jumpa Kong hari itu. Aku pada ketika itu agak malas atas sebab cuaca sejuk. Nak jumpa Kong kena keluar Seoul lagi, aku pula duduk jauh luar dari Seoul. Tapi Kong punya pasal aku gagahkan juga untuk redah cuaca sejuk. Dan, kepada Pire. Kau begitu kejam salah bagi tahu pasal kedudukan tempat menunggu bas.

Habis beku ibu jari aku disebalik sneaker Vans hijau kain pelikat.

Akhirnya aku jumpa Kong untuk sekian lamanya.

Aku tak nak telitikan perbualan aku dengan dia. Banyak rahsia sudah dicicirkan malah gosip-gosip lebat dan hangat sudah ditebarkan. Jadi diam lagi baik bukan dari berkata bukan-bukan disini. Aku perasan satu disini. Kong tak berhenti cakap. Mungkin sebab dia dah lama tak jumpa orang, dan dia duduk seorang diri dalam bilik.

Makan pun seorang diri.
Belajar pun seorang diri.
Jalan ke kelas pun seorang diri.

Tidur seorang diri.
Mandi pun seorang diri.
Kalau tidur dan mandi berdua agak pelik-lah bunyinya, bukan?

Semua cerita sepanjang dia hidup seorang diri sudah banyak aku tahu. Kong malam itu belanja aku dan Anas makan benda yang serius pedas macam haram. Aku dah lupa nama benda alah itu. Tapi aku cadangkan kalau kau anak kelahiran Kelantan atau Terengganu (yang aku tahu kebanyakannya tidak makan pedas, aku bukan racist), jangan makan kat situ. Kompem kau boleh muntah sebab pedas.

Aku jumpa Prebet gak duduk bahagian atas Seoul, yang tiada kawan hendak bercakap. Dia duduk pot-pet pot-pet. Aku dah tahu semua perjalanan hidup seharian dia. Lepas itu dia belanja aku makan Neng-Myeon siap ada Mandu.

Sesiapa yang agak bosan dan perlukan pendengar setia, aku sudi je asalkan kau belanja makan macam dua orang yang aku sebut diatas. Mereka belanja makan yang mahal-mahal dan sedap sekali.



Aku nasihatkan jangan hidup membujang lama-lama. OK?

Kebosanan mencipta kelainan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...