Ahad, Disember 20, 2009

Senyap sudah.

Kadangkala menjadi 'huha-huha'. Senyap bila tak mahu sebegitu.

Berkata 100 kata, ada 9 salah.
Berkata 1000 kata, ada 90 salah.
Berkata 10000, ada 900 salah.


Paije
Faiz Hashim. Ketika sesi fotografi majalah kolej.


Secara matematik, semakin banyak bilangan sifarnya, semakin tinggi kesalahannya.

Begitu juga dengan berkata-kata. Kurang cakapnya, kuranglah salahnya. Kuranglah tipunya.
Aku tak tahu samada aku orang yang banyak kata atau tidak. Kalau kamu hakimi dari penulisan aku, nampaknya agak begitulah.

Dalam realiti, aku kurang bercakap. Aku rasalah.

Orang sekarang sukakan komputer. Sukakan web interaktif sosial. Banyak kali aku tenggelam dalam perbualan orang. Rupanya, mereka berbicara tentang gambar yang telah di-upload semalam. Atau, video yang juga di-upload oleh si polan bin polan minggu lepas. Aku tak tahu, jadi lebih baik aku senyap.

Bila dalam golongan minoriti, skop pengetahuan sekitar kamu adalah kecil. Kamu akan tahu, si kawan ini kelas dia habis pukul 6, mamat ini akan ke perpustakaan pukul 5. Si brader ini pula asyik berkepit dengan motornya. Ok. Aku tahu itu.

Bila aku masuk dalam komuniti yang...yang lain dan besar. Sekali lagi aku tenggelam. Seperti tadi, bicaranya agak asing. Situasi yang muncul hanyalah diketahui oleh orang-orang yang ada disitu. Jadi, dia gelak, dia gelak, aku blur.

Aku tak tahu, jadi lebih baik aku senyap. Bukan gitu?

Takkan nak ketawa menggila untuk benda yang tidak tahu? Itu gila juga namanya!.



Bila aku senyap...orang cakap aku tengah ada masalah.

PS: Pelawak bukannya melawak untuk hati mereka.

Kebosanan mencipta kelainan.

1 ulasan:

jumari jipan berkata...

somehow I can feel you, dude. mungkin kalau sesape yg kenal aku secara personally bce entry kau ni, die akan kate entry ni ditujukan pade aku. hee..

whatever.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...