Jumaat, Januari 09, 2009

[Bilik Panas 08] Kawan Kahwin.

Dah lama nak cakap pasal benda ini, tapi masa nak cakap tak keluar idea pula. Sebenarnya, sekarang pun tak ada idea! Aku suka kehidupan di Malaysia yang semakin baik hari demi hari. Mana taknya, aku dah boleh meyakinkan abah aku supaya melepaskan kereta Iswara lama dia untuk aku berjalan-jalan di area Klang. Yes, antara benda yang aku plan akhirnya terlaksana.

Aku pakai alasan kawan aku nak kahwin, supaya aku boleh cuba-cuba menghafal jalan kawasan Klang.

Mengenai perkahwinan kawan aku ini. Soalan lazim biasanya untuk si pengantinnya adalah “Apa perasaan dah kahwin?”, tapi aku segan pula nak tanya. Entah kenapa, lain kalau aku jadi ‘reporter’ majalah hiburan. (Apa pasal aku kerap sangat menggunakan frasa majalah hiburan ha sejak kebelakangan ini?)

Ok, cuba tanya apa perasaan menghadiri majlis perkahwinan kawan sendiri.

Pertama kali, aku ‘excited’. Yelah, selama ini pergi majlis nikah macam nak tak nak sahaja. Bukan apa, panas. Orang ramai satu hal, makanan sudah pasti berminyak-minyak (nasi minyak ada minyak kan?). Makcik sendiri kahwin lain cerita pula, terpaksa hempas pulas belakang dapur. Isi air, kemas meja. Tapi sekarang aku menghadiri majlis nikah kawan sebaya pula. Wow.

Ayat muda-mudi “Respek syal kawen awal!”, secara jujurnya aku memang menghormati orang yang sebaya dengan aku dah ambil jalan menerima tanggungjawab besar iaitu berkahwin. Aku masih tunggang langgang dengan kehidupan tak terurus. Masih menganggap aku terlalu muda untuk kearah itu. Ditambah lagi factor-faktor kecil seperti tidak puas dengan kehidupan muda-mudi yang mencucuk langit.



Mungkin aku patut berhenti…

…bermain game lewat malam, bangun tidur pada matahari tegak, dan sebagainya.

Memang betul ayat yang aku pernah dengar baru-baru ini.

Isteri solehah bukan untuk dicari, tapi kita mengubah siapa kita. Suami solehah untuk isteri solehah. Amin…

Banyak perkara seronok berlaku pada majlis nikah Shahril dan Senah. Yelah, yang datang nak tengok orang sebaya dengan aku. Umur 21 tahun (sekarang 2009 maka tambah satu lah kan). Macam budak hingusan duduk belakang imam dengan kamera besar cuba berlagak dewasa. Tak jadi rupanya.

Aku masih budak hingusan.

Nasib baik ada kipas besar. Sejuk malam ini, sebab baru turun hujan. Matikan saja suis kipas besar.

(Nak letak gambar majlis nikah itu, tapi apakah daya dengan dial-up dari rumah)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...